2022-01-12

Teleporady. Plusy i minusy tego typu usługi

Teleporady. Plusy i minusy tego typu usługi

Teleporada medyczna to coraz powszechniejsza i ceniona usługa, umożliwiająca szybki kontakt z lekarzem specjalistą, pielęgniarką, ratownikiem, fizjoterapeutą. Dowiedz się, jakie są zalety tego typu usługi medycznej i czy ma ona jakieś wady?

Teleporada (e-wizyta, telewizyta) to sprawdzona i coraz bardziej ceniona forma kontaktu z lekarzem, pielęgniarką czy fizjoterapeutą. Może się ona odbywać na przykład przez telefon, czat wideo (forma kontaktu jest ustalana z pacjentem podczas zapisywania się na teleporadę).

Usługa ta pozwala szybko i skutecznie zasięgnąć porady medycznej, skonsultować wyniki badań etc. bez konieczności osobistego kontaktu, nawet w sytuacji, gdy pacjent i lekarz znajdują się daleko od siebie (nie obowiązuje rejonizacja). Jakie są inne zalety teleporady i czy są jakieś wady tego typu usługi?

Teleporada (e-wizyta): 10 zalet

  1. Teleporady ułatwiają dostęp do usług medycznych przede wszystkim osobom, które mieszkają na terenach, gdzie bezpośredni dostęp do lekarza jest znacznie utrudniony.
  2. W przypadku teleporady, zarówno mieszkaniec dużego miasta, jak i wsi może skorzystać z porady tych samych lekarzy specjalistów.
  3. To szybki i skuteczny sposób na uzyskanie e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienia lub skonsultowanie wyników badań czy omówienie niepokojących objawów choroby, bez konieczności długiego czekania na wizytę stacjonarną u specjalisty lub ponownej wizyty u lekarza, który nas niedawno widział i badał. To dotyczy głównie pacjentów z chorobami przewlekłymi. E-wizyty pozwalają im utrzymywać chorobę pod kontrolą bez konieczności ciągłego chodzenia do lekarza.
  4. Można uzyskać poradę lekarską bez konieczności odwiedzenia placówki medycznej i kontaktu z osobami chorymi (co w czasie pandemii ma ogromne znaczenie), a także bez konieczności stosowania się do zasad reżimu sanitarnego.
  5. Teleporada ma kolosalne znaczenie w tzw. triage’u, czyli wstępnym podziale pacjentów w zależności od ciężkości schorzeń. Podczas teleporady lekarz może ocenić, który pacjent wymaga natychmiastowej pomocy i dalszej, szybkiej diagnostyki.
  6. Teleporada to oszczędność czasu, a także kosztów związanych z fizycznym dotarciem do gabinetu lekarskiego. Poza tym w przypadku teleporad nie zdarzają się opóźnienia i e-wizyta zwykle jest realizowana o konkretnej, umówionej porze.
  7. Teleporada lekarska jest pomocna w przypadku pacjentów, których bezpośredni kontakt z lekarzem lub innymi osobami pracującymi w przychodni przeraża.
  8. Teleporada może odbywać się w komfortowych dla pacjenta warunkach.
  9. Ceny teleporad są zwykle niższe niż tych stacjonarnych.
  10. Na e-wizytę można umówić się on-line bez konieczności telefonicznego uzgadniania i potwierdzania terminów lub też upewnienia się, czy przelew, będący zapłatą za konsultację, już został zaksięgowany.

Teleporada: czy ma jakieś wady?

W przypadku teleporad zalety przewyższają wady, ale ta forma usługi medycznej ma też swoje minusy, o których trzeba wspomnieć.

  1. Podczas teleporady lekarz nie ma możliwości przeprowadzenia badania fizykalnego, więc trudno będzie mu postawić prawidłową diagnozę w przypadku ostrego brzucha. W nagłych przypadkach należy dzwonić po pogotowie, a nie czekać na e-wizytę.  
  2. Rozmowa przez telefon nie zawsze daje możliwość obserwacji zachowania chorego, co czasami jest kluczem do postawienia konkretnej diagnozy (np. w przypadku chorób neurologicznych).
  3. Teleporada, zwłaszcza w przypadku osób starszych, może rodzić niepokój w kwestii poprawnego zapisania i stosowania się do zaleceń lekarskich. Jednak jest wyjście z takiej sytuacji – podczas teleporady może być obecna osoba towarzysząca, która wesprze seniora i zapisze za niego instrukcje lekarza.
  4.  Podczas teleporady nie ma możliwości wykonania zabiegów ambulatoryjnych – czyli opatrzenia rany, wykonania zastrzyku, na przykład w celu redukcji bólu.
  5. Nie wszyscy pacjenci mogą dysponować sprzętem lub umiejętnością obsługiwania telefonu (dotyczy to zwłaszcza osób starszych). Nie wszyscy też mają dostęp do internetu, co może uniemożliwić odbycie teleporady w formie wideo.

Zdaniem ekspertów teleporady to bardzo istotna część systemu ochrony zdrowia, która ma wiele zalet. Prawdopodobnie to dzięki teleporadzie udało nam się tak dobrze funkcjonować w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 (zwłaszcza w czasie szczytu zachorowań). Tego typu usługi będą coraz powszechniejsze.

Teleporady. O tym musisz pamiętać!

  • Jeśli masz niepokojące objawy, koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który na podstawie rozmowy z nami podejmie decyzję, czy konieczna jest wizyta osobista w placówce stacjonarnej.
  •  Dobrze przygotuj się do teleporady (Zobacz: Teleporada lekarska. Jak się przygotować do e-wizyty?). Miej przy sobie naładowany telefon, kartkę i długopis, okulary (jeśli są potrzebne do pisania).
  • Jeśli nie możesz skorzystać z teleporady, odwołaj ją odpowiednio wcześnie, aby inny potrzebujący pacjent mógł z niej skorzystać zamiast ciebie.
  •  Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci. Zwróć uwagę, czy połączenie z lekarzem jest bezpieczne i zaszyfrowane. Upewnij się również, jak będą przechowywane twoje dane osobowe i dokumentacja medyczna.