Teleporada medyczna to coraz powszechniejsza i ceniona usługa, umożliwiająca szybki kontakt z lekarzem specjalistą, pielęgniarką, ratownikiem, fizjoterapeutą. Dowiedz się, jakie są zalety tego typu usługi medycznej i czy ma ona jakieś wady?
Teleporada (e-wizyta, telewizyta) to sprawdzona i coraz bardziej ceniona forma kontaktu z lekarzem, pielęgniarką czy fizjoterapeutą. Może się ona odbywać na przykład przez telefon, czat wideo (forma kontaktu jest ustalana z pacjentem podczas zapisywania się na teleporadę).
Usługa ta pozwala szybko i skutecznie zasięgnąć porady medycznej, skonsultować wyniki badań etc. bez konieczności osobistego kontaktu, nawet w sytuacji, gdy pacjent i lekarz znajdują się daleko od siebie (nie obowiązuje rejonizacja). Jakie są inne zalety teleporady i czy są jakieś wady tego typu usługi?
Teleporada (e-wizyta): 10 zalet
- Teleporady ułatwiają dostęp do usług medycznych przede wszystkim osobom, które mieszkają na terenach, gdzie bezpośredni dostęp do lekarza jest znacznie utrudniony.
- W przypadku teleporady, zarówno mieszkaniec dużego miasta, jak i wsi może skorzystać z porady tych samych lekarzy specjalistów.
- To szybki i skuteczny sposób na uzyskanie e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienia lub skonsultowanie wyników badań czy omówienie niepokojących objawów choroby, bez konieczności długiego czekania na wizytę stacjonarną u specjalisty lub ponownej wizyty u lekarza, który nas niedawno widział i badał. To dotyczy głównie pacjentów z chorobami przewlekłymi. E-wizyty pozwalają im utrzymywać chorobę pod kontrolą bez konieczności ciągłego chodzenia do lekarza.
- Można uzyskać poradę lekarską bez konieczności odwiedzenia placówki medycznej i kontaktu z osobami chorymi (co w czasie pandemii ma ogromne znaczenie), a także bez konieczności stosowania się do zasad reżimu sanitarnego.
- Teleporada ma kolosalne znaczenie w tzw. triage’u, czyli wstępnym podziale pacjentów w zależności od ciężkości schorzeń. Podczas teleporady lekarz może ocenić, który pacjent wymaga natychmiastowej pomocy i dalszej, szybkiej diagnostyki.
- Teleporada to oszczędność czasu, a także kosztów związanych z fizycznym dotarciem do gabinetu lekarskiego. Poza tym w przypadku teleporad nie zdarzają się opóźnienia i e-wizyta zwykle jest realizowana o konkretnej, umówionej porze.
- Teleporada lekarska jest pomocna w przypadku pacjentów, których bezpośredni kontakt z lekarzem lub innymi osobami pracującymi w przychodni przeraża.
- Teleporada może odbywać się w komfortowych dla pacjenta warunkach.
- Ceny teleporad są zwykle niższe niż tych stacjonarnych.
- Na e-wizytę można umówić się on-line bez konieczności telefonicznego uzgadniania i potwierdzania terminów lub też upewnienia się, czy przelew, będący zapłatą za konsultację, już został zaksięgowany.
Teleporada: czy ma jakieś wady?
W przypadku teleporad zalety przewyższają wady, ale ta forma usługi medycznej ma też swoje minusy, o których trzeba wspomnieć.
- Podczas teleporady lekarz nie ma możliwości przeprowadzenia badania fizykalnego, więc trudno będzie mu postawić prawidłową diagnozę w przypadku ostrego brzucha. W nagłych przypadkach należy dzwonić po pogotowie, a nie czekać na e-wizytę.
- Rozmowa przez telefon nie zawsze daje możliwość obserwacji zachowania chorego, co czasami jest kluczem do postawienia konkretnej diagnozy (np. w przypadku chorób neurologicznych).
- Teleporada, zwłaszcza w przypadku osób starszych, może rodzić niepokój w kwestii poprawnego zapisania i stosowania się do zaleceń lekarskich. Jednak jest wyjście z takiej sytuacji – podczas teleporady może być obecna osoba towarzysząca, która wesprze seniora i zapisze za niego instrukcje lekarza.
- Podczas teleporady nie ma możliwości wykonania zabiegów ambulatoryjnych – czyli opatrzenia rany, wykonania zastrzyku, na przykład w celu redukcji bólu.
- Nie wszyscy pacjenci mogą dysponować sprzętem lub umiejętnością obsługiwania telefonu (dotyczy to zwłaszcza osób starszych). Nie wszyscy też mają dostęp do internetu, co może uniemożliwić odbycie teleporady w formie wideo.
Zdaniem ekspertów teleporady to bardzo istotna część systemu ochrony zdrowia, która ma wiele zalet. Prawdopodobnie to dzięki teleporadzie udało nam się tak dobrze funkcjonować w czasie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 (zwłaszcza w czasie szczytu zachorowań). Tego typu usługi będą coraz powszechniejsze.
Teleporady. O tym musisz pamiętać!
- Jeśli masz niepokojące objawy, koniecznie skonsultuj się z lekarzem, który na podstawie rozmowy z nami podejmie decyzję, czy konieczna jest wizyta osobista w placówce stacjonarnej.
- Dobrze przygotuj się do teleporady (Zobacz: Teleporada lekarska. Jak się przygotować do e-wizyty?). Miej przy sobie naładowany telefon, kartkę i długopis, okulary (jeśli są potrzebne do pisania).
- Jeśli nie możesz skorzystać z teleporady, odwołaj ją odpowiednio wcześnie, aby inny potrzebujący pacjent mógł z niej skorzystać zamiast ciebie.
- Zadbaj o swoje bezpieczeństwo w sieci. Zwróć uwagę, czy połączenie z lekarzem jest bezpieczne i zaszyfrowane. Upewnij się również, jak będą przechowywane twoje dane osobowe i dokumentacja medyczna.